Avbeställningsvillkor
Information
Vi vill passa på och göra er uppmärksamma på följande avbeställningsvillkor:
Avbokning
Avbeställning ska ske skriftligt.
Mellan 0-15 personer:
Senare än 4 veckor före arrangemangets första dag ska beställaren ersätta leverantören med 50 % av värdet på beställningen. Vid avbeställning senare än 3 veckor före arrangemangets första dag ska beställaren ersätta leverantören för hela värdet på beställningen.
Mellan 16-30 personer:
Senare än 6 veckor före arrangemangets första dag ska beställaren ersätta leverantören med 50 % av värdet på beställningen. Vid avbeställning senare än 4 veckor före arrangemangets första dag ska beställaren ersätta leverantören för hela värdet på beställningen.
Mellan 31-50 personer:
Senare än 8 veckor före arrangemangets första dag ska beställaren ersätta leverantören med 50 % av värdet på beställningen. Vid avbeställning senare än 6 veckor före arrangemangets första dag ska beställaren ersätta leverantören för hela värdet på beställningen.
Från 51 personer:
Senare än 10 veckor före arrangemangets första dag ska beställaren ersätta leverantören med 50 % av värdet på beställningen. Vid avbeställning senare än 8 veckor före arrangemangets första dag ska beställaren ersätta leverantören för hela värdet på beställningen.
Kostnadsfri reducering av deltagare:
5 % fram till två veckor innan ankomst. Vid avbeställning av del av beställning ska ersättningen avse den avbeställda delen.
Definitioner
Ett arrangemang är när lokaler tillhandahålls med eller utan logi och/eller förtäring, t.ex. för konferens, eller vid grupp- och festvåningsbeställning. Beställare är den person – juridisk eller fysisk – som är betalningsskyldig för arrangemanget. Med leverantör avses den anläggning som levererar arrangemanget. En beställnings värde är avtalat pris för hela beställningen eller summan av beställt antal deltagare multiplicerat med avtalat pris per deltagare per dag, och priset för särskilt beställda tjänster.
Beställning
Beställning kan ske muntligt eller skriftligt. Leverantören ska bekräfta mottagandet av en beställning skriftligt.
Särskilda önskemål vid beställning
Har beställaren särskilda önskemål gällande t.ex. specialkost, husdjur m.m. ska det framföras redan vid beställningstillfället. Detsamma gäller om beställaren kräver särskilda säkerhetsarrangemang.
Värdefull egendom
Om beställaren vill ta med sig egendom av högt värde och förvara den i leverantörens förvaringsutrymmen, bagagerum eller värdeskåp, ska beställaren upplysa leverantören om detta. Vid stöld eller liknande är leverantören ersättningsskyldig endast om leverantören genom skriftlig bekräftelse har åtagit sig att ansvara för egendomen.
Betalning
Beställaren är ansvarig för samtliga enligt beställningen uppkomna kostnader. Om deltagarna ska betala något var för sig måste detta godkännas av leverantören. Uteblir deltagare från beställd måltid medför detta inte rätt till nedsättning av priset. Betalning ska ske enligt överenskommelse. Har avtal träffats om betalning mot faktura ska beställaren utge full likvid inom 20 dagar från fakturans datum. Om betalningsfristen överskrids har leverantören rätt att debitera dröjsmålsränta från förfallodagen med gällande referensränta med ett tillägg av åtta procentenheter. Vid fakturering tillkommer administrationsavgift.
Reservation för prisändringar
a) Om leverantören vill reservera sig för prishöjningar ska leverantören tydligt ange detta i sin skriftliga bekräftelse av mottagandet av beställningen.
b) Leverantören ska omgående informera beställaren när pristillägg sker.
Force majeure
Strejk, lockout, eldsvåda, explosion, krig eller liknande krigstillstånd, väsentliga inskränkningar i leveranser eller andra omständigheter utanför leverantörens kontroll, berättigar leverantören att häva avtalet utan skyldighet att utge skadestånd.
Ansvar för egendom/vållande av skada
Leverantören har inget strikt ansvar för egendom som förvaras i hotellrum eller i leverantörens lokaler. Skulle det visa sig att leverantören eller dess anställda handlat vårdslöst eller oaktsamt eller på annat sätt haft skuld i att egendom förkommit eller skadats, ansvarar leverantören för den förkomna/skadade egendomen. Leverantören ansvarar också för egendom som förvaras i av leverantören låst förvaringsutrymme, om inte egendomen är av särskilt högt värde. Beställaren är å sin sida ansvarig för skada som denne själv eller dess deltagare genom försummelse vållar leverantören.
Tvister
För att lösa tvister eller oklarheter vid konferenser och övriga arrangemang, står VISITA ansvarsnämnd kostnadsfritt till parternas förfogande. VISITA medlemsföretag har förbundit sig att följa ansvarsnämndens beslut.
Specialkost Policy
Munkedals Herrgård har en utvecklad och tydlig specialkostpolicy för att kunna ge alla gäster en lika härlig matupplevelse med hög kvalitet.
Vi förhåller oss till Livsmedelsverkets riktlinjer med 14 kännbara allergener. Vi säger JA till allting men vid kostavvikelser som skiljer från Livsmedelsverkets 14 kännbara allergier tillkommer en kostnad.
I samband med avstämning inför er vistelse får ni tydliga instruktioner om vilka riktlinjer som gäller.